СТЕРЕОТИП

КОМАНДА

  • Анастасія Перевертень, учениця 10 класу Скандинавської гімназії м.Києва
  • Каріна Сирота, учениця 10 класу Європейського колегіуму м.Києва
  • Поліна Сокур, учениця 10 класу Святошинської гімназії м.Києва
  • Павло Гудімов, куратор, засновник Арт-центру Я Галерея, експерт ДД

ЩО ЗРОБЛЕНО

  • Досліджено тему та розроблено концепцію проекту
  • Підготовлено та проведено виставку «Стереотип», публічну програму

НАША МЕТА

  • Створення виставки сучасного формату – арт-платформи для досліджень та дискусії щодо «стереотипованості», що має різноманітні наслідки

ЩО ХОЧЕМО ЗМІНИТИ

  • Застарілі форми та підходи до виставкової та музейної діяльності
  • Сприйняття музею як місця зберігання творів та артефактів, сталої експозиції
  • Розуміння стереотипів, що сприймаються як догма та можуть обмежувати свободу думки та розвиток особистості

ЯК МИ РЕАЛІЗОВУВАЛИ ПРОЕКТ

З 8 до 14 травня 2019 року у провідному столичному Арт-центрі Я Галерея було представлено виставку «Стереотип», яка запросила усіх охочих дослідити явище стереотипізації.

Як ми працювали над виставкою:

На початку роботи ми склали деталізований план, відповідно якому процес реалізації нашого проекту можна розділити на етапи:

  • вибір теми,
  • її дослідження,
  • дослідження та визначення інструментів роботи,
  • реалізація напрацювань – безпосередня організація виставки

Вибір теми

Найскладнішим у підготовці виставки був пошук ідеї та вибір теми, у якому важливими були два принципи – актуальність теми і зацікавленість нею, у тому числі кураторів. Від кураторів у значній мірі залежить успіх проекту, адже якщо вони глибоко зацікавлені, готові поринути у тему та присвятити чимало часу вивченню різних позицій, результатом може стати неочевидний, а отже, цікавий публіці продукт.

У нас були різні думки і у наших роздумах тема стереотипів була не єдиною, але ми постійно поверталися до неї і обговорювали. Дана тема викликала найбільше дискусій у кураторській групі, тому обрали саме її. Окрім того, нам не було відомо нічого щодо інших виставок про феномен стереотипу як такого.

Чимало матеріалів (візуальних і текстових) існує про гендерні, національні або інші стереотипи, але нічого, сконцентрованого виключно на принципах діяльності останніх, ми не зустріли, отже не були обтяженими традиціями висвітлення цієї теми.

Дослідження теми

Досліджувати тему можна почати з пошуків матеріалів в інтернеті.
Там можливо знайти необхідні зображення, коментарі експертів і наукові статті, а також визначення термінів.
Зміст текстів часто повторюється у різних джерелах і, виходячи з розповсюдженості певної інформації, можна немало дізнатися як про загальновідоме і стале в обговоренні певних тем, так і про рідко згадуване, що може привернути увагу і стати приводом для нової дискусії.

В мережі можна знайти імена дослідників, уривки їхніх робіт, що дає більше теоретично-наукової інформації.
Але особливо важливими є дослідження у бібліотеках, архівах та музеях, які розширюють коло пошуку і дозволяють бути більш ґрунтовними у вивченні теми.
Адже важливо дослідити тему настільки, щоб бути готовим до дискусій з людьми, які мають різні точки зору.

Дослідження інструментів

Для підготовки виставки необхідно визначити ті прийоми, які ви хочете використовувати. Ми приділяли час відвідуванню виставок, адже перегляд експозицій виставок у музеях в Україні та за її за межами може стимулювати появу нових ідей. Важливо знайомитися з концепцією виставок та фотоматеріалами на сайті музеїв. Розуміючи, як може виглядати виставка і якими способами можливо передавати свій замисел, простіше сформувати свою експозицію.

Далі ми розподілили обов’язки між собою.

Разом працювали над організаційними питаннями, формуванням бюджету, пошуком приміщення та думали над наповненням виставки.
Запланували представити художні твори, наші авторські тексти та відеороботу.

Підготували питання і провели опитування серед відвідувачів PinchukArtCentre та Мистецького Арсеналу щодо стереотипів і мистецтва, результати якого представили у вигляді авторського відео. До цього формату ми прийшли, розуміючи, що опитування дозволить показати не тільки нашу, а і відмінну точку зору.

Реалізація напрацювань

На останньому етапі критично важливим є чітке дотримання плану, що враховує можливі ризики, ускладнення, «людський фактор» та дозволяє підготувати виставку у зазначений термін.
Безпосередня організація виставки передбачала перемовини з художниками, вибір робіт, обговорення можливості їх експонування та подальше створення експозиції.

Далі ми підготували тексти, які були представлені в експозиції – концепцію виставки, тексти, які запланували розмістити фрагментами на стінах поряд з картинами, підписи до робіт. Паралельно розпочали роботу над дизайном виставки, підготовкою та друком інформаційних носіїв.

Далі ми спільно з художниками розробили план експозиції. Та розпочали підготовку до монтажу, а саме – організували перевезення робіт та придбання необхідних матеріалів.
Потім спільно з працівниками арт-центру здійснили монтаж творів, розмістили тексти та іншу інформацію.

Запросили гостей на відкриття проекту, підготували кураторську екскурсію та провели відкриття проекту «Стереотип» – виставки про явище стереотипізації у суспільстві, причини його виникнення, принципи дії та можливі наслідки. Виставка супроводжувалась публічною програмою заходів у формі дискусій, екскурсій та обговорень.

На виставці було представлено роботи А.Дудченко, Р.Котерліна, А.Ялози, А.Логова, а також результати опитування щодо стереотипів, проведеного серед відвідувачів культурних інституцій.

З НАМИ ПРАЦЮВАЛИ

Експерт ДД Павло Гудімов, художники Альбіна Ялоза, Антон Логов, Андрій Дудченко, дизайнерка Даша Подольцева, співробітники Я Галереї Анна Гудімова, Олена Хазова та Юрій Горпинич, керівник програми ДД Ольга Вієру, менеджер програми ДД Катерина Макарова, уся команда Бюро змін «Дитяча Демократія. Київ».

ЦЕ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ

Створена у рамках проекту Стереотип виставка є формою представлення теми, яку було обрано для дослідження та обговорень.
Ви можете спробувати створити інший творчий проект за даним алгоритмом підготовки, розробити і представити власну освітню або дискусійну програму.

Успіху вам!